Le Mont Saint Michel.. - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Bas Bremer - WaarBenJij.nu Le Mont Saint Michel.. - Reisverslag uit Rennes, Frankrijk van Bas Bremer - WaarBenJij.nu

Le Mont Saint Michel..

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

15 Januari 2006 | Frankrijk, Rennes

Heej iedereen!

Na twee weken hadden we toch eigenlijk wel eens zin om wat anders te doen dan of naar school te gaan, of naar de stad te gaan of rond te hangen op de campus, dus zijn we gisteren iets leuks gaan ondernemen. Le Mont Saint Michel leek ons wel een mooi plan en daar zijn we dus naar toe geweest. Voor 16euro20 wordt je tot de voordeur gebracht met de bus, en ook weer opgehaald, later op de dag.
Het weer was eigenlijk wel goed, licht bewolkt, droog, maar wel erg goed om iets te gaan ondernemen! Maar daardoor niet zo druk, er was maar 1bus met Koreanen, Chinezen of Japanners, dus dat viel erg mee.
Voor degene die de mont saint michel niet kennen, dat ligt dus in het noorden van Bretagne, aan de kust. Het is een eiland, dat je eigenlijk alleen kan bereiken als het laag getij is. Er staat een groot klooster achtig, griezelig kasteel op, wat stampt uit het jaar 1000 ongeveer, en daar hebben ze later flink wat stukken aangebouwd. Op het eilandje wonen op het moment 73 mensen, en ik geloof dat het bijna alleen maar nonnen, paters en hotel-/restaurant-eigenaren zijn.
Voor €5 kun je het kasteel in en kun je er rondkijken. Overal staan er bordjes waar de zalen, kamers en kelders vroeger voor werden gebruikt. Het is echt groot, heel groot! Om er te komen moet je eerst flink wat kleine trappetjes op, kriskras langs de paar huizen die op het eilandje staan, het ziet er allemaal wel knus uit, totdat je bij het klooster aankomt.. Het is erg groot en statisch, en op zo'n beetje gure dag, want het waaide daar flink, hangt er maar een vreemd sfeertje! ;)
Je hebt er overal een prachtig uitzicht over de zee, een ander eilandje dat in de buurt ligt, en ook dan pas alt je op dat je echt in de middle-of-nowhere bent! Het ligt er echt maar verlaten bij. Maar erg indrukwekkend allemaal.
Als je na een uurtje of wat weer afdaalt van het kasteel en een rondje maakt over het eilandje, kom je weer in het gezellige deel van de mont saint michel..Tuurlijk veel souveniershops en restaurants, en zelfs een aantal hotels! Ik vond het mooi zo voor een paar uurtjes, maar ik zou niet weten waarom je daar zou willen blijven slapen, want zo groot is het allemaal niet, maar misschien romantisch ofzo. Misschien voor de mensen die er gaan trouwen, want dat kan daar ook hadden we gezien! Tja.. je hebt van die mensen blijkbaar..

Verder gaat het allemaal wel prima, we hebben het zo goed als rond met de studiepunten, al gaat het wel lastig worden allemaal, en ik voel me al aardig thuis op mijn kamertje!
Van de week ook naar wat feestjes geweest, waar veel buitenlandse studenten waren, dus weer veel nieuwe mensen 'leren kennen', maar was wel leuk!
Vandaag even een lekker rustig dagje hangen, zoals zondagen ooit bedoeld zijn.. beetje aan school werken, etc.

De groetjes aan iedereen
Salut
Bassssie

• 15 Januari 2006 - 08:09

Harm:

De mont-saint michel een kasteel? Dan heb je toch slecht opgelet, volgens mij is 't gewoon een klooster... ;)

• 15 Januari 2006 - 08:21

Bas:

Het heeft niet altijd als kasteel gediend geloof ik, Napoleon heeft er ook een tijdje gezeten.. en niet als monnik ofzo :)

• 15 Januari 2006 - 10:51

Cecile:

Hoi neef en zoon, dan is hier het echte verhaal:

Volgens de Keltische mythologie was Mont Saint Michel één van de zeegraftombes waar de doden naartoe werden gezonden. Hierna (708 na Chr.) kreeg bisschop Aubert van Avranches de opdracht van een heilige: 'bouw een kapel op de top'. Wat hij deed. De Benedictijnen maakten er na 966 'n onderwijscentrum van. Later werd Mont st. Michel een soort ridderslot met een leger dat geheel tot de beschikking stond van de koning en de abt.

Tijdens de Honderdjarige Oorlog werd het fort Mont Michel drie keer door de Engelsen omsingeld. Maar de versterkte abdij hield stand. Uiteindelijk was het de enige plaats in west- en noord-Frankrijk die niet in Engelse handen viel. Na de Franse revolutie werd Mont St. Michel korte tijd een gevangenis. In 1874 werd het tot nationaal monument uitgeroepen. Tegenwoordig behoort de abdij tot de Unesco World Heritage site en bewoont een klein gezelschap Benedictijner monniken de abdij.

De drie niveaus van de abdij weerspiegelen de hiërarchie in het klooster. De monniken woonden op het hoogste niveau in een besloten wereld van kerk, klooster en refter (eetzaal). De abt ontving zijn hoge gasten op het middelste niveau en soldaten en bedevaartgangers werden ontvangen op het onderste niveau.

Tot zover de geschiedenisles! Ha ha ha. (Ik ben er nog steeds niet achter hoe ik van die smileys op deze pagina kan krijgen!) Waarschijnlijk ben ik de enige in de hele wereld die dat niet voor elkaar krijgt. Ik houd me aanbevolen voor een spoedcursus smileys. ;-)

Van die foto's krijg ik zin om naar Frankrijk op vakantie te gaan! Gelukkig duurt dat nog maar 5 maanden.

Groeten,

• 15 Januari 2006 - 10:52

Cecile 2 (meteen):

Hoi, ik heb het blijkbaar gevonden, van die smileys! Want er staat er eentje bij. :-)
    Ha ha ha.

• 15 Januari 2006 - 11:14

dus daar gaan we niet trouwen...?? ;):) :P

• 15 Januari 2006 - 11:39

Bart:

Heey breem,
    leuk kasteel, klooster joh, weer eens wat anders dan de vaalse berg he. smaken de stokbroodjes een beetje trouwens???
    suc6 met je ECTSjes!

mzl bart

• 15 Januari 2006 - 12:35

Hees:

He Baske!

Dat is volgens mij een eiland waar een verhaal van scooby-doo goed tot z'n recht zou komen..., zie je snel jung!
    en onthoud!: Nous Smerons une pain du beure de la pinda!

Bzzls van Hees

• 15 Januari 2006 - 14:57

Reini:

nou...ik zou daar best willen trouwen, maar ja, met wie he????

• 15 Januari 2006 - 17:56

Sylvia:

Zo te lezen vermaak je je prima! Je had wel eventjes aan de bloementjesweg mogen vertellen dat jij en sara trouwplannen hebben ;). Uiteraard worden wij dan ook uitgenodigd hè :p.
    Suc6 nog daar! Liefs Sylvia

• 16 Januari 2006 - 13:38

Marlies:

Ha die Bas Veel trappen he op die berg Ceciel bedankt voor de les historie wij waren in Brussel Mooi weer koud welliswaar maar strak blauwe lucht en Franstalig toch een vakantie gevoel al was het maar een (lang)week end Reserveer heel die berg maar als je gaat trouwen Leuk een feestje in Frankrijk !!!! Heb vorige week een aanrijding gehad op het Heetmanplein dikke Bmw stond in de weg en die heeft een vette kras op zijn portier ik een kleine schade Lang leve Cees van de Amev!
    Groetjes ook van Wim

• 16 Januari 2006 - 17:54

Linda:

Hoor net van de trouwplannen! ;-) Wij van de bloemenweg zijn zeer verheugd en zijn dan ook al bezig met een heel groot schilderij ....

Zo te lezen vermaak je je prima! Goed bezig! Groetjes, Linda

• 18 Januari 2006 - 16:02

Saar:

Oh sorry Bas, heb wel weer wat gezegd he... de hele bloemenweg staat op zijn kop...
    dat schilderij ben ik trouwens wel benieuwd naar;)

• 20 Januari 2006 - 11:00

Frans En Toon:

Fijn dat je het nu beter schijnt te maken. Mont Saint Michel is al heel lang een wens van ons.Groeten uit Veghel en een fijne tijd!

• 22 Januari 2006 - 13:01

Marlies:

Ha die Bas We hoorden dat je je tentamens hebt gehaald Onwijs te gek!
    Gaat goed hier met auto rijden Nu weer een bekeuring a 130 euri's door oranje gereden en mw de politieagente zag dat het rood was Kleurenblind waarschijnlijk Ik ben niet van plan het te gaan betalen dus moet ik nog een keurig en beleefd bezwaarschrift schrijven Heb je een tek nummer of zo dan kunnen we live chatten
    doei W en M

• 22 Januari 2006 - 14:44

Saar:

Tot heel snel lieve Bas!!! kusjes!!

• 24 Januari 2006 - 09:27

Saar:

Nou onze reis gaat bijna echt beginnen. Ben super druk met alles af te sluiten en gedag te zeggen. Over twee weken weer naar het gewone en koude Nederland...

Groetjes ook van mijn moeder en heeel veel kusjes van mij:)!!

• 24 Januari 2006 - 15:58

Cecile:

Hoi Bas,
    De foto's zijn zowaar allemaal binnengekomen en ik kan ze ook nog terugvinden op m'n pc. Als oma weer komt eten, zal ik ze haar laten zien. Vindt ze vast en zeker leuk. Alles nog steeds très bien à Rennes?
    Groeten,